Milano

Ihana loma on takana päin, mutta onneksi lomafiiliksiin voi palata aina näin kuvien ja muistojen kanssa. Ajattelin jakaa tässä postauksessa kokemuksiani Milanosta matkailukohteena. Ruuasta ja ostoksista taidan tehdä vielä ihan omat juttunsa, jottei tämä kävisi kovin raskaaksi ;)

Matkustin Milanoon kätevästi junalla täältä Grenoblesta. Junaa varten kannattaa Ranskasta hankkia alennuskortti (lisätietoa), mikäli on alle 28-vuotias ja matkustaa paljon junalla Ranskassa. No, junamatka sujui miten sujui, maanantainen räntäsade hieman myöhästytti junia, ja olinkin jo aika stressaantunut vaihtoyhteydelle ehtimisestä. Junia Pariisista Milanoon menee nimittäin noin kolme päivässä, ja kyseinen juna oli päivän viimeinen. Ehdin kuitenkin :)

Opiskelijan (tai no miksei muidenkin) on helppo säästää majoituksessa. Tiesimme jo etukäteen, että käymme hotellissa vain nukkumassa, joten kriteerit paikan suhteen olivat matalat. Hotelleja ja hostelleja on tarjolla valtava määrä, joten valikoimme joukosta vain jonkun sijainnilta ja arvosteluiltaan ihan hyvältä vaikuttavan vaihtoehdon. Päädyimme Hotel Valley-nimiseen hotelliin, joka sijaitsi keskusrautatieaseman, Stazione Centralen, läheisyydessä (rautatieasemia on Milanossa useita, joten kannattaa tarkastaa, mihin saapuu). Lämmin huone, puhtaat lakanat ja pyyhkeet, lämmintä vettä ja päivittäinen siivous noin 20 eurolla yö, ei paha :)

Stazione Centrale
Sää ei meitä liiaksi suosinut. Lähtöpäivä oli ehkä kylmin, minkä olen täällä ollessani tähän mennessä kokenut ja taivaalta tuli räntää valehtelematta koko päivän. Ensimmäisen kerran räntä myös jäi maahan, eli matkalaukun vetäminen ei ollut kaikkein helpoimmasta päästä... Onneksi Milanossa ei enää pahemmin satanut, tosin ensimmäinen päivämme siellä oli aika ankea, kuten seuraavista kuvista näkee.

Saimme onneksi hotellilta kartat käteemme ja lähdimme niiden avulla tiistaina suunnistamaan ympäri Milanoa. Ensin kuljimme Duomolle Corso Buenos Airesia ja Corso Veneziaa pitkin. Nämä kadut ovat ostoskatuja ja kadunvarret olivatkin enimmäkseen täynnä kauppoja, ei kuitenkaan niitä kalliimpia. Duomolla emme valitettavasti päässeet kiipeämään katolle kurjan sään takia. Tai varmaan olisimme päässeet, mutta emme olisi nähneet juuri mitään.

Galleria Vittoria Emanuele II
Duomon vieressä sijaitsee kaunis ostoskeskus Galleria Vittoria Emanuele II, jossa kannattaa vierailla. Ei kuitenkaan välttämättä shoppailla, ellei halua tehdä sitä Pradalla tai Vuittonilla ;) Myös ravintolat tässä ostoskeskuksessa ovat ökykalliita. Meidän oli kuitenkin pakko siemailla aamukahvit tässä ostoskeskuksessa, mutta siitä lisää myöhemmin.

Ostoskeskukselta lähdimme kävellen kohti Castello Sforzescon linnoitusta. Linnoituksen takana on suuri puisto, josta ei näin talviaikaan päässyt nauttimaan. Varmasti kesällä mitä mahtavin paikka! Tarvoimme kuitenkin loskassa puiston poikki sen toisella puolella sijaitsevan Arco della Pacen luo ja lounastimme tämän läheisyydessä.

Arco della Pace
Lounaan jälkeen suuntasimme Santa Maria delle Grazie-kirkolle, jossa sijaitsee Leonardo da Vincin Pyhä ehtoollinen. Jos tämän taideteoksen haluaa nähdä, on sinne tehtävä varaus etukäteen (outoa, sanon minä). Olisimme päässeet 10 eurolla kirkon museoon, mutta tyydyimme ihailemaan sitä vain ulkoa päin, sillä mielessämme oli eräs toinen museo.

Santa Maria della Grazie

Kävimmekin läheisessä tekniikan museossa tiedustelemassa aukioloaikoja, minkä jälkeen päätimme siirtää museovierailun seuraavaan päivään. Kävelimme takaisin keskustaan (Duomolle) ja matkalla nautimme kauniista yksityiskohdista, mansikoista ja jäätelöstä ;) Milanossa välimatkat ovat hyvin käveltävissä, mutta myös metro on kätevä ja selkeä. Ostimme vasta illasta metrokortin, sillä päivällä halusimme nähdä mahdollisimman paljon kaupunkia kävellen. 24h-metrokortti maksoi 4,50 euroa, ei paha ollenkaan.
Innostuttiin kaverini kanssa kuvaamaan mm. sisäpihoja, pölöt mitkä pölöt ;)
Koska kaikki "must see"-paikat oli nyt kierretty, päätimme keskittyä shoppailuun keskusta-alueella. Parhaaksi ostoskaduksi koin Corso Vittorio Emanuelen, joka siis nimensä mukaisesti lähtee ostoskeskukselta. Kadulla oli paljon kivoja, muttei kuitenkaan superkalliita, liikkeitä, kuten Zara, Massimo Dutti ja Banana Republic. Zaraan emme kuitenkaan sortuneet, sillä niitä riittää täällä Keski-Euroopassa muutenkin tarpeeksi.

Mutta pitihän ne kalliitkin kadut nähdä, kun kerta Milanossa ollaan! Kalliita katuja ovat erityisesti Via Montenapoleone sekä Via della Spiga. Kaduilta löytyy kaikki luksusmerkit, mitä vain kuvitella saattaa. Liikkeet ovat upeita ja pelkästään ikkunoiden ihastelu on jo kokemus. Suosittelen lämpimästi käymään näillä kaduilla, mikäli Milanossa vierailee.

Väsähtäneen näköinen turisti // Via della Spiga
Vaikka se Pradan laukku järjettömän hienolta näyttikin, ei matkakassa tällä kertaa aivan näihin kauppoihin riittänyt... Sen sijaan teimme mahtavia löytöjä lähellä sijaitsevista outlet-myymälöistä, mutta niistä kerron sitten ostosten yhteydessä ;)

Illalla kävimme vielä syömässä hieman ydinkeskustan ulkopuolella, Porta Genovan metropysäkin läheisyydessä. Seutu oli todella viihtyisää ja siellä oli useita mukavan näköisiä ravintoloita. Kesällä varmaan upea kanavineen kaikkineen! Meidän piti vielä illallisen jälkeen käydä lasillisella, mutta päivä painoi jo silmissä ja lähdimme kiltisti hotellille nukkumaan.

Iltamaisemia
Toisena päivänä meillä ei ollut enää koko päivää aikaa, joten suuntasimme heti aamusta tekniikan museoon, eli Museo della Scienza e della Tecnicaan. Olisimme edelleen halunneet Duomon katolle, mutta aamu oli todella kylmä ja kostea, joten koimme museon paremmaksi vaihtoehdoksi. Ja miksikö juuri tekniikan museo? Taisi teekkariveri vetää ;)

Museo oli hieman pettymys, siitä olisin varmasti saanut enemmän irti, jos olisin ollut noin 8-vuotias ja tullut paikalle kouluretkellä. Museossa oli todella paljon pieniä laboratorioita, jotka oli suljettu muilta paitsi ryhmiltä. Kouluryhmiä oli hirvittävä määrä ja tuntui, että pieniä ihmisiä pyöri jatkuvasti jaloissa. Lapsiperheille museo on varmasti parempi elämys! Niin, ja siellä oli todella creepy vartija, joka seurasi jokaista askeltamme.

Viimeiset tunnit uhrasimme vielä shoppailulle ja sitten olikin aika lähteä kotiin! Millä tuurilla ilma kirkastui juuri, kun piti lähteä? Onneksi ehdin napsasta vielä muutaman kuvan sinisestä taivaasta :) Kumma kyllä, miten sää vaikuttaa kuviin, katsokaa nyt vaikka näitä kahta:

Duomo: ensimmäinen vs. toinen päivä
Milano oli tämmöiselle muodin rakastajalle unelmakohde, mutta pohdimme kaverini kanssa, etteivät esimerkiksi poikaystävämme varmastikaan olisi viihtyneet kaupungissa yhtä hyvin. Kaupunki ei ole varsinkaan talviaikaan erityisen kaunis ja komeat nähtävyydetkin on kierretty suhteellisen nopeasti. Ihmiset kaupungissa ovat todella töykeitä, varsinkin vaatekaupoissa sain aika tylyä palvelua. Katukuvasta on hauska bongata luksuslaukkuja, mutta muuten talviaikaan ihmisten pukeutuminen ei ollut erityisen sykähdyttävää. Mutta Milano on aina Milano!

Oma lomani oli todella mukava kokemus, mutta siihen vaikuttivat tietysti mahtava seura, hyvä ruoka ja ostossaaliit, joista lisää myöhemmin ;)